zaterdag, februari 24, 2007

Pro Wrestling Holland

Vanavond om acht uur bevond ik mij te IJmuiden in gezelschap van Zoon, Dochter en haar Vriend. In een naar verschaald bier ruikende, met veel hout verbouwde loods ergens in het havengebied werden keihard onder meer Saturday Night Fever en Staying Alive van the BeeGees gedraaid. Samen met allerlei lichteffecten gaf het geheel de indruk van een disco op het Drentse platteland. Maar... in het midden van de ruimte bevond zich een gevechtsarena: zo'n vierkant podium van ongeveer een meter hoog, omringd door verende touwen en met in de hoeken rode stootkussens. Via Vriend waren we beland op een avond georganiseerd door Pro Wrestling Holland. We hebben onze ogen uitgekeken.
Volwassen kerels van allerlei statuur (van prachtig gespierd tot weerzinwekkend vet) in verschillende outfits (van een eenvoudig hemelsblauw worstelbroekje tot een hilarische homo-erotische combi van knalroze veren met zwart leer) gingen elkaar te lijf. Ze sloegen en trapten waar ze elkaar maar raken konden, probeerden elkaars vingers, armen en benen te breken en slingerden elkaar door de lucht. En als zo'n lijf van meer dan 100 kilo plat op de rug en met een oorverdovende knal op de krakende houten vloer terecht kwam, trilde alles mee en joelde het publiek of slaakte kreten van afgrijzen. Soms was het één tegen één, maar er waren ook teamwedstrijden en dan stonden er wel zes van die mannen tegelijk in de ring, waardoor ook de scheidsrechter moeite had om het overzicht te behouden.
Ik heb me verbaasd, ik heb gehuiverd, ik heb verschrikkelijk gelachen en ik heb me uitstekend vermaakt. Het was namelijk allemaal in scène gezet. Het was een bijzondere choreografie met ongebruikelijke maar zeer goed getrainde dansers, die ook nog eens kunnen acteren. Eigenlijk een vorm van kunst.
Zaterdag 14 april is er weer een voorstelling in de Kromhoutstraat 44 te IJmuiden, toegangsprijs een tientje. De bar is constant open en er mag gerookt worden. Komt dat zien!

De briljante billen van roekeloze Rico

Arm bijna uit de kom

Man wordt neergelegd op vibrerend hout.

Haren trekken mag ook

Geen opmerkingen: