dinsdag, november 14, 2006

Democratie

Gisteren is er 52 euro op mijn rekening gestort als "tegemoetkoming in de gestegen energiekosten". Als bekend zou worden dat er ergens in een land in Afrika, Zuid-Amerika of Oost-Europa zo'n 10 dagen voor de verkiezingen geld werd uitgedeeld door de regerende partijen... zou daar dan geen schande over gesproken worden? Zou het woord electorale fraude dan niet vallen, zeker in combinatie met het gedoe rondom de stemcomputers?
Die 52 euro zullen verdwijnen in één van de vele zwarte gaten die mij omringen, dankzij of ondanks het kabinetsbeleid. Dat boeit me allemaal niet zo. Wat me werkelijk fascineert is de politieke draaikonterij. Hoe kunnen mensen die het beleid in ons land (willen gaan) bepalen er over het algemeen zo'n lage moraal op na houden? Je ziet aan hun gezichten dat ze van zichzelf vinden dat ze het spel heel goed spelen. En o, de benepenheid rond mondhoeken en ogen als ze even uit hun rol vallen... terwijl ik juist op die momenten opveer en een gemene grijns niet kan onderdrukken. Haha, betrapt! Jij bent ook maar een sukkel!
Maar op zo'n moment ben ik ook teleurgesteld, want ik wil geen knoeiers die in mijn naam het land besturen. Ik wil helden die in meerdere opzichten verheven zijn boven ons allen. Omdat ze kennis, visie, liefde, moed, inzicht, wijsheid, humor, mededogen, etc. in overvloed hebben en daardoor beter zijn dan wij, de kiezers. Hebzucht, eigenbelang, bekrompenheid: laat dat maar aan ons over.
Democratie betekent letterlijk "het volk regeert". Liever niet, dank u zeer beleefd.

Geen opmerkingen: