dinsdag, november 07, 2006

Verkiezingen

De laatste tijd kijk ik soms-maar toch nog vaker dan me de volgende ochtend, als de wekker om 7.00 uur gaat, lief is- naar Pauw en Witteman. Ik vind ze veel beter dan Barend en van Dorp (R.I.P.) en dat realiseerde ik me pas goed toen die brulaap van een Jan Mulder laatst te gast was bij Jeroen en Paul. Er is een tijd geweest dat ik het heerlijk vond, dat er eens iemand was die politici flink "de waarheid" zei. Maar nu zit ik met plaatsvervangende schaamte te kijken naar het onbeschofte zo niet ontremde gedrag van deze man op leeftijd. Het lijkt wel een dronkelap of een licht-dementerende... Wie wil nou met zo iemand overspel plegen?
Affijn.
Gisteravond was mw. Verdonk te gast bij Pauw en Witteman. Een interessante vraag die haar gesteld werd, was of ze de 239 (ze had zelf omstandig voorgerekend dat het om dit aantal gaat)vreemdelingen-zonder-status, die al jarenlang in Nederland wonen en geïntegreerd zijn, niet beter een verblijfsvergunning kon geven. Omdat dat wel zo humaan is.
Nee, was het antwoord (had u iets anders verwacht van haar? nee, maar je blijft toch hopen, nietwaar?), want dat zou maar een aanzuigende werking hebben, zo'n generaal pardon. Dat was in Spanje ook gebeurd, daar hadden zich zo'n 600.000 illegalen gemeld en daardoor stapten ook al die Afrikanen in gammele bootjes om de zee naar het Europese continent over te steken.
Wat een briljante analyse: het is dus eigenlijk allemaal de schuld van Spanje!
"Maar het gaat niet om een generaal pardon, het gaat niet om de mensen die hier nog heen gaan komen. Het gaat om mensen en gezinnen met kinderen die hier op school zitten, de Nederlandse taal beheersen, verwesterd zijn, enz. U hebt het net zelf voorgerekend: het gaat om 239 mensen die u status zou kunnen geven, zodat ze kunnen blijven. Waarom doet u dat niet?" vroeg Jeroen.
En daar ging ze weer met haar verhaal. Een dom verhaal. Jeroen en Paul lachten haar volgens mij stiekem een beetje uit. Dat was veel effectiever dan geschreeuw en gescheld.
Want wat is er nou simpeler dan 239 mensen welkom te heten in ons land? Eindelijk, na zoveel jaar van onzekerheid, krijg je dan rust in je hoofd en in je hart. Kun je je echt gaan richten op de toekomst. Is het gesodemieter voorbij.
Ik zou er nog veel meer over kunnen zeggen. Bijvoorbeeld dat elke asielaanvraag helemaal niet individueel beoordeeld wordt. En dat Verdonk met haar beleid een aantal internationale verdragen en afspraken schendt. En dat ze onschuldige kinderen op laat sluiten in gevangenissen.
Waar het natuurlijk om gaat, is dat ze er allemaal mee weg komt. Wij vinden met zijn allen -democratisch!!- dat andere onderwerpen belangrijker zijn.
Maar stellen we ons dan wel eens werkelijk voor hoe het zou zijn om in een arm of door oorlog geteisterd land te moeten leven? Of een land waarin je vervolgd of bedreigd wordt, omdat je een bepaalde religie of politieke lijn aanhangt, of van de herenliefde bent? En dat je dan via een lange moeizame weg naar Nederland komt om te horen, dat je best terug kunt naar Afghanistan. Gewoon een burqua dragen, dan heb je nergens last van...

In ieder geval heb ik vanavond maar eens een stemtest gedaan. Volgens mij is hij veel betrouwbaarder dan de bekende stemwijzer en dat maakt het de moeite en benodigde tijd echt waard.
Nog 15 nachtjes slapen en dan gaat Nederland stemmen. Ik hoop op een uitslag, waardoor ik me niet meer hoef te schamen voor mijn eigen land en mijn regering als het gaat om buitenlanders, vreemdelingen, allochtonen: mensen die anders zijn dan "wij".
Bij zo'n "wij" wil ik niet eens horen.

1 opmerking:

Anoniem zei

ik heb het gisteren niet gezien, maar vandaag wel de hele dag bezig geweest om terug te kijken via uitzending gemist. Niet om Rita te bekijken, maar om de redding van de paarden te zien. Uiteindelijk is het gelukt vanavond. Ik heb het paardenvirus...