vrijdag, maart 30, 2007

Microkrediet

Het is dat mijn credit card momenteel geblokkeerd is (gisteren een ongelofelijk irritant telefoongesprek gevoerd met een abn/amro meisje over de kafkaïaanse procedures: ondanks dat mijn saldo nu is aangevuld, moet ik nog tot 5 april wachten totdat ìk kan bellen om te vragen of ie weer gedeblokkeerd kan worden... waarom gebeurt dat niet automatisch gvd??!! en later: ook zielig, als je je brood moet verdienen met zo'n klotebaantje in een call-center), maar anders was ik nu voor minimaal 25 dollar geld aan het lenen aan een kleine ondernemer m/v in bijvoorbeeld Tanzania, Samoa, Ghana of Azerbeizjan.
Las op bladzijde 5 in de Volkskrant van donderdag een column van Nicholas D. Kristof over hoe je op een heel directe manier een bijdrage kunt leveren aan armoedebestrijding: via Kiva, een organisatie opgezet door Matthew en Jessica Flannery, een jong Amerikaans echtpaar dat in Afrika heeft gewerkt. "Zij beseften dat het gebrek aan betaalbare leningen een groot obstakel was voor de economische ontwikkeling. Liefdadigheid is het volgens Flannery niet. Je wordt zakenpartner van iemand aan de andere kant van de wereld."
Hoe leuk is dat?!!
Ik heb al een beetje rondgsnuffeld op die site (waar je ook het artikel, dat oorspronkelijk in de NY Times verscheen, kunt downloaden) en heb me ingeschreven. Kreeg onmiddellijk een mailtje:

Dear Mathilde Dollekens,
Thank you for registering at http://www.kiva.org/
We look forward to partnering with you, and hope you will someday choose to 'sponsor a business' with us by loaning to an entrepreneur.
We believe this is one of the best ways to empower our neighbors, giving them opportunities to become economically independent, improve their standard of living, and alleviate poverty for themselves and their communities.
If you have any questions or concerns, please email us anytime at contactus@kiva.org
Thank you,
Kiva

Nu is het wachten (klotebank!!) op 5 april en dan kan ik aan de slag, waardoor iemand anders de kans krijgt om aan de slag te gaan.

Geen opmerkingen: