donderdag, september 21, 2006

Spijbelen

Ze stond voor me met grote bruine ogen, die een mengeling van onschuld en assertiviteit uitstraalden. Haar kleding was stylish verantwoord: een strakke heupbroek met brede riem erop, een wit bloesje met veel kant, dat nèt niet te ver open stond, hippe lange kettingen. Ze wilde even iets met me bespreken. Ze was gisteren helemaal vergeten dat ze na moest blijven, omdat ze jarig was. En vandaag kon ze niet, want ze moest werken. Of ze dan een andere keer kon nablijven.
Dit meiske was in de tweede week van school weggebleven van gym èn van een uur Frans. Vorig jaar had ik haar ook al een aantal keren op het matje moeten roepen in verband met haar spijbelgedrag, dus ik was niet van plan om haar hier al te gemakkelijk mee weg te laten komen.
"Ik denk," zei ik op strenge toon "dat jij je prioriteiten eens op een rijtje moet zetten. In de eerste plaats moet je je zaakjes op school goed regelen en daarna kun je gaan werken. Dat wordt dus nablijven vandaag. Dan moet je je werk maar afzeggen. En anders moet je je afvragen of je wel op deze school wil blijven."
"Maar dat werk kàn ik helemaal niet afzeggen." zei ze wanhopig en verontwaardigd tegelijk.
"Wat is dat dan voor werk?" vroeg ik.
"Ik heb vandaag een foto-shoot!!!". Ze spuugde de woorden eruit. Het klonk alsof ze een audiëntie had bij de koningin, waarvoor alles uiteraard moest wijken.
Ik kon nog net mijn gezicht in de plooi houden.
"Een foto-shoot, aha… Heel leuk, maar als je wil werken na schooltijd, moet je niet spijbelen. En je hebt gespijbeld, dus moet je nablijven."
"Gespijbeld? Ik had gewoon geen zin in gym en toen ben ik niet gegaan." Uit haar toon kon ik opmaken, dat hiermee voor haar de zaak was afgedaan.
Geweldig!
Maar ze moest wèl nablijven en na een gesprek met de leerplichtambtenaar heeft ze dat ook maar gedaan. Want boetes en HALT-straffen (papiertjes prikken in plantsoenen met een oranje fluorescerend jasje aan) zijn natuurlijk helemaal niks voor Holland’s Next Top Model.

Geen opmerkingen: