woensdag, juli 11, 2007

L & L

Gisteren zijn we aan het eind van de dag aangekomen op Centre Lothlorien: een aantal gebouwen met een groot stuk land er omheen, dat ik op het spoor was gekomen via de site van Eceat, een organisatie voor Eko en Agro Toerisme. Allervriendelijkst werden we begroet door Lucas Slager, de man die het Centrum vijf jaar geleden is gestart en het heeft genoemd naar het Elfenwoud uit In de Ban van de Ring van Tolkien. Hij leidde ons rond en liet het aan ons over om een mooie plek te zoeken. Al snel hadden we onze tent opgezet tussen een paar appelboompjes. Wat een heerlijkheid om zo in de bos- en buitenlucht te emmeren met matjes die zichzelf opblazen (klinkt als...? zelfmoordterrorisme!), slaapzakken, campinggas (kan ook heel explosief zijn) en pannetjes. Ik heb vast zigeunerbloed en Zoon derhalve ook. Het liep gesmeerd.
Toen alles klaar was, zijn we de camping gaan verkennen en het werd steeds vreemder door de benamingen. Onze kampeerplaats heette Balin, de ruimte waarin je kon pingpongen Elesméra en een soort van gemeenschappelijke salon was Gandalf genoemd. De sanitaire voorzieningen hadden ook elfennamen...
Gelukkig was de sfeer zo gemoedelijk en de rust zo overweldigend, dat ik er 's avonds laat in ons tentje niet lang van wakker heb gelegen. Maar ik heb me nog wel even afgevraagd wat iemand bezielt om een dergelijke onderneming helemaal in het teken van een fantasy-boek te stellen, ook al is dat boek gekozen tot het beste van de twintigste eeuw.

Vandaag zijn we zo maar naar Langres gereden om eens te kijken wat daar te beleven viel. Alweer een mooie kathedraal, waar mijn oog op het volgende tafereeltje viel. Langres was een aardig stadje om in te verkeren: zoveel aangenamer dan Reims. De eerste tartelette-jes aux fraises hebben we er verorberd en ook nog een Franse natuurwinkel bezocht. Zoon en ik waren er helemaal alleen met de drie verkoopsters, die met hun betaalde werk duidelijk meer prioriteit legden bij het verbeteren van de wereld in het algemeen dan bij een goede service in het bijzonder. Bovendien was alles ook nog eens hartstikke duur! (Soms ben ik meer Hollands dan zigeuner...)

Vanavond gaan we weer eindeloos pingpongen in Elesméra en daarna lezen bij de lamp die brandt op campinggas. Morgen is er een klankschalenconcert in Gandalf à 5 Euro per persoon...

Geen opmerkingen: