woensdag, oktober 04, 2006

Gouden Bruiloft

Op 27 december a.s zijn mijn ouders 50 jaar getrouwd. Tijdens hun turbulente huwelijksleven hebben ze vier kinderen gekregen: twee jongens en twee meisjes.
Wij hebben niet zo’n fijne jeugd gehad, kun je rustig stellen. Drie van ons zijn in therapie (geweest) om de meest pijnlijke gevolgen daarvan onder ogen te zien en "een plekje te geven". Mijn oudste broer twijfelt nog of hij eraan wil geloven, maar op een dag gaat dat vast wel lukken.
Sinds ongeveer een jaar komen wij als volwassen kinderen af en toe bij elkaar. Daarvoor deden we dat nooit, omdat wij elkaar te veel herinnerden aan de kwetsuren die we hadden opgelopen. Maar nu we allen de 40 zijn gepasseerd, kunnen we simpelweg genieten van elkaars gezelschap en maakt het ons uitermate gelukkig om samen te eten, te drinken en verhalen te vertellen over ons huidige leven. Vooral sinds we hebben afgesproken niet meer te zeggen: "nu ben je net papa (of mama)". Eigenlijk verwoordde mijn oudste broer het onlangs perfect toen hij zo’n samenzijn omschreef als thuiskomen. Klinkt heel vanzelfsprekend, maar voor ons is het dat niet.
Nu hadden mijn broers het vroeger zwaarder dan de meisjes en hebben zij derhalve meer oud zeer dan mijn zusje en ik. Eén van hen komt zelfs al jaren niet meer bij mijn ouders over de vloer en is eigenlijk met ze gebrouilleerd. Dus was het heel begrijpelijk dat zij er niet op zaten te wachten om de a.s. gouden bruiloft van onze ouders uitgebreid te gaan vieren. Dat was net een brug te ver.
Mijn zusje heeft toen een feestelijke lunch verzonnen, bij haar thuis, met alle kinderen, hun partners en kleinkinderen (dat zijn er inmiddels 9) die wilden komen. Mijn broers moesten er nog over nadenken.
Meisjes weten dat je zoiets lang van te voren in de week moet zetten, dat je het luchtig moet houden en niet te veel moet aandringen. Meisjes weten ook dat hun ouders niets liever willen dan al hun nageslacht rond één tafel te hebben. Dus zijn wij o zo blij dat we vanavond hebben gehoord dat iedereen er zal zijn op 3e Kerstdag.
Het wordt een winterdag met een gouden randje.

Geen opmerkingen: