vrijdag, april 06, 2007

Goed opgelet

Tot nu toe was het altijd zo, dat ik mezelf aan het eind van de winter voornam om nu eens heel goed op te letten en het begin van de lente niet te missen. Verrukt en verbaasd moest ik vervolgens elk jaar weer vaststellen dat bomen en struiken ineens groen waren geworden. Alsof de seizoenswisseling zich in één nacht voltrokken had.
Dit keer ben ik niet overvallen door de natuur. Gaat het leven langzamer of is de waarneming verfijnder? In ieder geval kan ik het voortschrijden van al het nieuwe van dag tot dag volgen.Deze boom staat recht tegenover mijn huis. De foto is gemaakt vanuit het raam van mijn woonkamer. (Ja, kom er maar eens om in Amsterdam: een simpele huurwoning op 3-hoog, maar wel zó'n uitzicht!)
Langzamerhand wordt hij steeds groener en stralender. Regelmatig zitten er gezellige dikke duiven in te lunchen: ze pikken de zaadlijsten open, waardoor er ook een heleboel zaadjes met de wind mee kunnen waaien. Die worden een eindje verderop dan misschien weer jonge boompjes. Onverteerd zaad wordt door de duiven uitgepoept met hetzelfde effect. "Een typisch geval van goed geregeld," vindt Dochter dat "in tegenstelling tot een aantal andere zaken...". Ze is (ook) heel mooi als ze boos is.

Geen opmerkingen: