dinsdag, april 10, 2007

Paspoortenkwestie

Op 10 maart j.l. stuurde ik voor het eerst van mijn leven een mailtje naar een Kamerlid. Het betrof Mw. Arib, die in het programma Pauw en Witteman -in mijn ogen- ongelofelijk onbeschoft en neerbuigend was toegesproken door dhr. Kamp van de VVD. Het ging over haar dubbele nationaliteit. In dat mailtje heb ik haar mijn steun en bewondering overgebracht. Nederland heeft mensen zoals Mw. Arib hard nodig.
Ik heb altijd wereldburger willen zijn. Esperanto leren was voor mij een groot ideaal, totdat ik merkte dat die taal helemaal niet overal op deze planeet gesproken werd. Dan maar Engels en Frans en Duits... Er stroomt allerlei allochtoon bloed door mijn aderen, maar jammer genoeg niet op een wijze dat ik daaraan rechten op een andere nationaliteit dan de Nederlandse kan ontlenen.
Herken je hier iets van?
Nu is er een oplossing!
Ga naar de site van Anderland en meldt je aan als ingezetene. Je krijgt meteen een paspoort. Er wonen op dit moment 2.186 mensen, maar er kunnen er vast nog veel meer bij...

19 opmerkingen:

Anoniem zei

Jongstleden kort je anders af: jl.

Mathilde Dollekens zei

Niet in mijn woordenboek!

Anoniem zei

Dan heb je de verkeerde, het is écht jl.
Of je moet met j.l. iets anders bedoelen dan jongstleden.

Mathilde Dollekens zei

Dat was een grapje...Heb je nou al een tweede paspoort?

pj zei

Neu. Morgen eerst m'n 'nieuwe'auto halen.
Daarna zie ik het wel. Ik ben het eigenlijk (in den beginne) eens met Wilders.

Mathilde Dollekens zei

Nou, ik niet. Ik vind het belachelijk om te beweren dat iemand met twee paspoorten niet loyaal aan Nederland zou kunnen zijn, dat het gevaarlijk is als iemand bijvoorbeeld èn Turks èn Nederlands of èn Marokkaans èn Nederlands is. En andersom: als iemand niet-loyaal is of gevaarlijk, los je dat niet op door één van de paspoorten in te laten leveren.
Het is een walgelijke manier van Wilders om stemmen te winnen door nog maar weer eens een onderscheid te maken tussen "wij" en "zij".
Maar goed... wat zijn jouw argumenten?
(En fijn dat je morgen weer een nieuwe, eigen auto hebt!)

pj zei

De foto's zijn beschikbaar op mijn site. Je komt er via het nieuws.
Dat van Wilders moeten we een keer onder vier ogen doen. Ik vind het gevaarlijk om argumenten op deze manier te geven.

Mathilde Dollekens zei

Poehee, dat klinkt wel heeeeeeeeel erg spannend!

pj zei

Het valt wel mee denk ik.

Anoniem zei

onze toekomstige koningin schijnt ook 2 paspoorten te hebben...

Mathilde Dollekens zei

Ja, precies! Maar daar durft die overgeperoxideerde knurft van een Wilders zich natuurlijk niet aan te wagen. Las trouwens in de krant dat Triple-A (waar Alexander aan refereerde toen hij de naam van zijn jongste dochter bekend maakte) in Argentinië staat voor het paramilitaire doodseskader, de Argentijnse Anticommunistische Alliantie. In de jaren '70 zijn zo'n 1500 "linkse"Argentijnen op gruwelijke wijze vermoord door de AAA. Triple-A was de geuzennaam waarvan de groep zich bediende...
Beetje dom weer van Alexander?

pj zei

Vlak Maxima en haar vader niet uit.

Bovendien Maxima heeft met haar dubbele paspoort geen parlementaire of kabinets verantwoordelijkheden.
Zij dient het land niet in bestuurlijke zin. Dat is het verschil met die Turk en Marrokaan. Die vrouw heeft gezegd dat ze niet loyaal aan Nederland zou zijn als het er op aankomt. Dan kun je geen minister zijn.

pj zei

Trouwens, hedde munne woagen al gezien gehad?

Mathilde Dollekens zei

Ik neem aan dat je met "die vrouw" Khadija Arib bedoelt? Zij is al jaren lid van de 2e Kamer en nu ineens wordt er een probleem van gemaakt dat ze twee paspoorten heeft... Ze heeft gezegd dat ze niet loyaal is aan Marokko, niet loyaal aan Nederland, maar loyaal aan haar principes en die zijn verbonden met mensenrechten en rechtvaardigheid. En Wilders heeft die uitspraak van haar verminkt en alleen het stukje van "niet loyaal aan Nederland" eruit gelicht.

pj zei

Ik heb de scenes gezien waarin 'die vrouw' haar uitspraken deed. Wilders is populistisch, natuurlijk, dat is iedere politucus op z'n eigen manier en op eigen terrein. Het gaat er mij om dat ook een parlementslid niet met twee paspoorten moet rondlopen. Als je loyaal wil zijn aan principes (op wat voor gebied dan ook) moet vrijwilligerswerk gaan doen, maar geen nationale of internationale functies vervullen. Dan tellen hele andere normen en waarden die aan het begrip loyaal worden toegescheven, namelijk die van het landsbelang, en wel het belang van het land wat je dient.

pj zei

Sorry, het land dat je dient.

Mathilde Dollekens zei

En waarom kan het niet allebei: loyaal zijn aan mensenrechten en rechtvaardigheid èn het landsbelang dienen in een nationale of internationale functie. Zou toch een treurige zaak zijn als het één het ander uitsluit... Ik heb de hoop nog steeds niet opgegeven dat zulke zaken wèl samengaan. Wat dat betreft geloof ik inderdaad in dubbele loyaliteiten (die fikse dilemma's opleveren) maar die komen niet voort uit het bezit van twee paspoorten of nationaliteiten. Elk mens heeft meerdere loyaliteiten oftewel een meervoudige identiteit. Dat heeft niets met (on)betrouwbaarheid te maken.

pj zei

Het is inderdaad treurig dat het niet kan, en het is een mooi ideaal om het te verwezenlijken. Daarvoor moet je misschien Hirshi Ali heten om zulk soort bergen te kunnen verzetten.

Mathilde Dollekens zei

Of Aribi, Aboutaleb of Albayrak...