zaterdag, april 21, 2007

Worm

Ik heb een worm op mijn pc binnengekregen via mijn e-mailprogramma. Dat werkt zo:
"Wormen verspreiden en vermenigvuldigen zichzelf op een andere manier dan een virus: niet van bestand naar bestand, maar van computer naar computer. Eigenlijk zijn wormen dus ook geen virussen. Wormen vermenigvuldigen zich zonder zich aan andere programma's te hechten of deze te besmetten. Elke kopie maakt weer nieuwe kopieën van zichzelf, waardoor onnodig geheugen op de computer in beslag wordt genomen. Omdat wormen zich vaak onopgemerkt vermenigvuldigen, kunnen ze zich veel sneller verspreiden dan computervirussen. Wormen bevinden zich vaak in je e-mail programma en dat soort bestanden. Wanneer een dergelijk bestand geopend wordt, stuurt de worm zichzelf door naar alle personen in het adresboek van het e-mail programma. Dit zorgt vervolgens voor een kettingreactie."
Ook al was het geheel buiten mijn schuld, ik schaamde me toch dat ik met mijn pc anderen had besmet. Daarom heb ik dan ook iedereen een mailtje gestuurd met daarin mijn excuses en een korte uitleg over wat er aan de hand was.
En ik baalde er ook van. Want prompt kreeg ik reacties, ook van mensen die weliswaar nog in mijn adresboekje staan, maar met wie ik helemaal geen contact meer heb. Die grijpen de gelegenheid aan om banden, die -zeker wat mij betreft- niet voor niets zijn verbroken, weer nieuw leven in te blazen. Moet je daar weer wijs mee omgaan...
Eigenlijk voelt het alsof ik te horen heb gekregen dat ik een gore geslachtsziekte heb opgelopen!

Geen opmerkingen: