maandag, april 16, 2007

Provencaalse sperzieboontjes à la Gail

Het is tijd voor het recept van een heerlijk en simpel gerecht, dat Gail me ooit voorkookte. Ik ken Gail nog uit een ander leven, toen ik werk deed dat te maken had met vrouwen, internationale samenwerking, mensenrechten en vluchtelingen. Ze woonde in New York toen ik haar in Wenen in 1994 voor het eerst ontmoette op een VN-conferentie. Bijna twintig jaar ouder dan ik, eigenzinnig, bevlogen en deskundig. Een echte netwerker waar ik veel van heb geleerd en ook ontzettend mee heb gelachen. We raakten bevriend.
In de 60'er en 70'er jaren heeft ze in Parijs gewoond met een zwarte man uit Angola, dus ze is veel internationaler dan de meeste Amerikanen. Ze heeft Franse pleegkinderen en is oma van hun kinderen. Dochter en Zoon (die ze ooit omdoopte tot "butterball" toen hij twee was) zijn ook heel speciaal voor haar. Gail is een schat. Gail the Whale sends big blubberhugs met kaartjes en e-mails.
En ze houdt van lekker eten.

Dit eten wij vaak op maandag.

Ingrediënten:
Sperziebonen, knoflook, roomboter, peper en zout.
Werkwijze:
Kook de boontjes beetgaar, smelt de boter zachtjes in een kommetje. Als de boter zover is en flink warm, knijp je er een teentje (of twee) knoflook in uit en voeg je wat versgemalen peper en een snufje zout toe. Dit sausje giet je over de boontjes, die je daarna zo snel mogelijk moet eten om optimaal te genieten van smaak èn geur.

Bijna elke maandag denk ik aan Gail.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Was het lekker schat?

Mathilde Dollekens zei

Heerlijk gegeten, dank je! En jij? En wat?

Anoniem zei

Ik weet het niet meer eigenlijk. Volgens mij het nog behoorlijk warm toen en heb ik met de kinderen lekker buiten gegeten. Lekker omdat het buiten was, aan onze van stijgerhout gemaakte tuinzet, én omdat ik had gekookt natuurlijk. Maar wat was het ook alweer? Oh ja, een salada met Feta, tomaten en komkommer. Basilicum er in en nog wat licht aangebakken pijnboompitten. Vind ik namelijk zelf erg lekker (ken je die reclame). Verder hadden we boontjes, rijst en verdikkema ben ik toch glad vergeten welk een heerlijk stukje vlees ik had bereid. Bij die gelegenheid, het bereiden, heb ik overigens wel lelijk mijn arm verbrand aan depan van de boontjes.
Ach ja nou weet ik het weer: heerlijke sappige karbonades. Lekker joh.

Mathilde Dollekens zei

Klinkt goed, gemoedelijk en ook gezond. Hoe is het nu met de brandwonden?

pj zei

Ik heb de volgende dag de blaar openstoten en vandaag het ontstane wondje. Mooi kut zo.